Diners Club Magazine

 

V dámskom budoári sú vynálezy, ktoré aj napriek prežitým rokom stále žiaria plnou silou. Parfum Chanel No.5, malé čierne, trenčkot Burberry, džínsy, košeľová blúzka, klasické lodičky alebo kabelka Birkin Bag od Hermèsa z vás vyčaria dámu, ktorá vie, čo je štýl.

Mešce, kabely a cestovné tašky
Bohato zdobené mešce boli súčasťou dámskeho odevu už v štrnástom a pätnástom storočí, kedy sa nosili pod vrchnými sukňami a boli aj najbežnejším darčekom ženícha neveste. Tieto darčekové vyšívané gobelínové mešce či taštičky, často zdobené zlatom a perlami, väčšinou zobrazovali milostné príbehy, napríklad aj tie zo slávneho Boccacciovho Dekameronu. Až do 18. storočia sa vzhľad, ale aj funkcia týchto mešcov veľmi nemenila. Prvú skutočnú kabelku, teda hodvábny mešec na šnúrke zavesený na predlaktí ruky, predviedla markíza de Pompadour, milenka francúzskeho kráľa Ľudovíta XV.

Pompadourka, ako sa hovorí tejto prvej kabelke, ukrývala, rovnako ako aj tie dnešné kabelky, rôzne kozmetické prípravky a mnohé osobné maličkosti žien. V devätnástom storočí sa objavili prvé kožené kabelky a košíky z prútia. Vo Francúzsku vznikli v tom čase salóny haute couture, kde sa ku každému modelu vytvárali aj klobúky, topánky a, samozrejme, aj kabelky. V roku 1860 Louis Vuitton založil v Paríži prvú špecializovanú firmu na výrobu kufrov a cestovných tašiek a o pár rokov neskôr začal vyrábať aj kabelky, ale tie v tom čase ešte neboli až takou samozrejmosťou.

Na prelome storočí, v období secesie, kabelka konečne začala naberať tvar zväčšenej peňaženky s pevným uzáverom a následne v období „belle epoque“ sa z čisto praktických dôvodov zväčšila a stala sa najdôležitejším módnym doplnkom. Kabelky začali vyrábať tak couturieri vo svojich krajčírskych salónoch, ako aj sedlári a brašnári. V dvadsiatom storočí sa kabelky stali súčasťou každodennej garderóby väčšiny žien a počas tejto silnej módnej demokratizačnej vlny, a v rámci nej aj kabelkovej eufórie, začala vznikať silná konkurencia. Tá etablovala značky, ktoré ponúkali tú najvyššiu kvalitu, jedinečnosť a luxus.

Tak sa z kabeliek stal artikel, ktorý hneď na prvý pohľad dal všetkým okolo na vedomie, k akej spoločenskej vrstve patríte. Originálna vuittonka, kabelka Chanel 2.55 či Birkin Bag a Kelly Bag od Hermèsa, ale aj kabelka s dezénom zdvojeného písmena G od Gucciho, či listová kabelka The Knot s decentne ukrytou značkou módneho domu Bottega Veneta je pre každú dámu určite tým najštýlovejším a zároveň najtrendovejším doplnkom aj dnes, v začínajúcej druhej dekáde 21. storočia, kedy je práve luxusná klasika silným módnym trendom.

Kultový Hermès
Slávu kabelkám Hermès priniesla až krásna Grace Kellyová v roku 1956, keď si dala zmenšiť a skrátiť ušká na jednej z kabeliek tejto firmy, ktorú dostala od svojho manžela. Bola na začiatku tehotenstva a zakrývala si ňou bruško. Jej fotografie vtedy obleteli celý svet a vyvolali šialenstvo s názvom Kelly Bag. V čom spočíva jej jedinečnosť? V prvom rade je to kvalitná koža, potom pevné rúčky, zapínanie so zámkou a v neposlednom rade ručná práca. Každý kus tejto kabelky má svoje výrobné číslo a nesie aj meno umeleckého brašnára, ktorý ju ručne šil približne dvadsať hodín.

„Nosiť kabelku Kelly Bag znamená vlastniť luxus a legendu v jednom,“ tvrdia u Hermèsa. A koľko stojí? Od 3 350 € do 13 400 €. Tie najdrahšie sú ušité z krokodílej či pštrosej kože a na požiadanie sa do kabelky môžu vsadiť diamanty, zlato, paládium a ruténium.

Keď Thierry Hermès založil v roku 1837 v Paríži svoju rodinnú firmu na výrobu luxusných sedlárskych doplnkov pre kone, určite netušil, že najväčšiu slávu získa, až keď kočiare ťahané koňmi nahradia autá. Na začiatku dvadsiateho storočia sa u Hermèsa preorientovali. Zostali síce pracovať s kožou, ale novým artiklom sa stala cestovná batožina a kabelky.

Konskej tematike však aj tak zostali pokračovatelia rodinnej tradície verní, a to na kultových hodvábnych šatkách, ktoré sú dodnes rovnako skvelým obchodným artiklom ako kabelky. Druhou legendárnou kabelkou Hermès, ktorá má aj svoje krstné meno a ktorej príbeh sa zrodil celkom náhodou na palube lietadla, je Birkin Bag. Stalo sa, že vedľa herečky Jane Birkinovej sedel v lietadle vtedajší šéf tejto rodinnej firmy a všimol si, že tá má jednu z ich kabeliek, čo ho, samozrejme, potešilo. Slovo dalo slovo a rozhovor o jej obľúbenej kabelke sa zavŕšil o pol roka novým prototypom kabelky, ktorý už niesol jej meno.

Jane Birkinová súhlasila a ďalšia nesmrteľná kabelka – hneď v niekoľkých verziách – bola na svete. Hovorí sa, že keď má žena rada luxus a hlavne poriadok v kabelke, potom Birkin Bag je pre ňu ideálnou voľbou. Hermès je synonymom toho najvyššieho luxusu, čomu zodpovedá aj cena. A tak si výrobky Hermès objednávajú členovia kráľovských rodín a doživotne zaistení boháči, často sa dedia a radi sa nimi popýšia aj súčasné celebrity, ktoré plnia titulné stránky novín a lifestylových časopisov. Bez svojej kabelky Hermès málokedy vyjde Gwyneth Paltrowová či Julia Robertsová, Carla Bruniová či Catherine Zeta Jonesová.

Dnes v tomto prestížnom parížskom módnom dome, ktorý patrí k najstarším vôbec, kraľuje Jean Paul Gaultier a jeho módne kolekcie už niekoľko sezón unikátnym spôsobom dávajú nový rozmer práve spomínaným kultovým kabelkám. Jeho vrodený cit pre francúzsky „chic“ štýl na jednej strane a na druhej schopnosť vnímať odkazy dnešného dynamického módneho diania mu poskytujú priestor na kreovanie novej silnej módnej vlny, nie efemérneho trendu, ktorého základom sú overené módne vynálezy dobre okorenené veľmi súčasným módnym detailom.

NEWPAGE

Marketingový Louis Vuitton

Ako sme už v úvode spomenuli, v roku 1860 založil Louis Vuitton svoju firmu na výrobu brašnárskych výrobkov, hlavne kufrov a cestovných tašiek a neskôr aj samotných kabeliek. A v roku 1896 prišiel syn Louisa Vuittona, George, z dnešného pohľadu s geniálnym marketingovým ťahom, keď použil monogram firmy LV ako grafický vzor na kufor. Najskôr mu dal meno Ajaccio, neskôr Alger a ešte neskôr dostal definitívne a dodnes používané meno Alzer.

Chcel sa odlíšiť od ostatných a možno ani netušil, že práve vďaka tejto marketingovej finte sa zapíše aj do módnej histórie pod heslom logománia a že toto logo – prepletené písmená L a V – prežije, a to v plnej sile až do ďalšieho a ďalšieho storočia. Skutočne geniálny ťah!

Samozrejme, že popri tomto správnom obchodníckom kroku je za úspechom tejto brašnárskej a kabelkárskej veľmoci aj kvalita, ktorú objavili už celé generácie bohatých a úspešných, a tí dobre vedia, že kvalita je aj luxusom. Kufre Alzer od Louis Vuittona sú číslované a ich výrobné číslo je zároveň aj číselným kódom zámky. Bonusom navyše pre ich majiteľov môžu byť aj do kože vytlačené ich vlastné iniciály. Z tých mediálne známych celebrít kufor Alzer vlastní napríklad Michail Gorbačov, Naomi Campbellová, Jean Reno či Isabella Rosselliniová. Vyrába sa v siedmich veľkostiach a stojí od 3 600 € vyššie.

Ten najsilnejší celosvetový kabelkový ošiaľ pod menom Louis Vuitton vypukol v deväťdesiatych rokoch minulého storočia, keď firmu kúpil Bernard Arnault, dnes väčšinový vlastník koncernu LVMH, do portfólia ktorého patria také značky ako Dom Perignon, Moët & Chandon, Hennessy a Hines, Louis Vuitton, Loewe, Dior, Givenchy, Celine, Fendi, Marc Jacobs, Donna Karan, E-luxury, Sephora, Le Bon Marché, Chaumet či TAG Heuer. Tento tvrdý a nekompromisný obchodník začal svoju ríšu luxusu budovať v roku 1983, keď skrachovala textilná firma Boussac a francúzska vláda hľadala niekoho, kto prevezme túto textilnú ríšu, zahŕňajúcu hneď niekoľko podnikov vrátane firmy na výrobu jednorazových plienok, ale aj slávneho módneho domu Christian Dior. Arnault kúpil firmu s tým, že predpokladal, že práve Dior bude tým pravým základným kameňom jeho budúcej ríše. Paradoxne však veľké peniaze mu priniesli jednorazové plienky, vďaka ktorým mohol potom v roku 1989 kúpiť značku Louis Vuitton.

Podľa časopisu Forbes je Bernard Arnault najbohatším Francúzom, tretím najbohatším človekom v rámci Európskej únie a štrnástym najbohatším človekom na svete s odhadovaným čistým imaním vo výške 16,5 miliardy dolárov.

Bernard Arnault v deväťdesiatych rokoch vsadil na mladých a urobil dobre. John Galliano v roku 1997 nastúpil k Diorovi, rovnako ako dnes už nebohý Alexander McQueen do módneho domu Givenchy a Američan Marc Jacobs sa ujal postu kreatívneho riaditeľa u Louis Vuittona. Paríž ich prijal a úspech bol na svete. Marc Jacobs posunul slávny monogram LV do novej modernej podoby a kabelky Louis Vuitton začali lámať rekordy. Tržby v obchode na slávnej Avenue Montaigne v Paríži vykazovali obrovské tržby. Bernard Arnault jednoducho správne načasoval svoju ambíciu vybudovať najväčšiu ríšu luxusu na svete.

Načasoval ju na deväťdesiate roky, kedy móda a luxus mali svoj boom, kedy veľké parížske módne domy a tradičné značky s luxusným tovarom už neboli len pre vyvolených a hlavy pomazané. Skvelý moderný marketing pre značku Louis Vuitton vytvoril v deväťdesiatych rokoch Antoine Arnault, druhorodený syn Bernarda Arnaulta, ktorý prišiel s nápadom angažovať do reklamy svetové celebrity. Jennifer Lopezová ju odštartovala a nasledovali ďalší ako Michail Gorbačov, Catherine Deneuveová, Andre Agassi s manželkou Steffi Grafovou, Madonna a mnohí ďalší. A cestou týchto úspešných kampaní sa vydali aj ďalšie svetové značky. Nuž, u Louis Vuittona marketing vedeli a vedia robiť a vuittonky sa už dnes predávajú po celom svete. V dnešných ťažkých módnych časoch sú artiklom, ktorý pomáha firme predýchať straty spôsobené krízou.

Oslobodzujúca Chanel
Coco Chanel – návrhárka, ktorá najviac zmenila a zmodernizovala šatník ženy dvadsiateho storočia – nemôže chýbať v klube kultových kabeliek. Veď jej dlhé retiazkové rúčky na prešívaných kabelkách ženám oslobodili ruky. Jej kabelka Chanel 2.55 bola prvou kabelkou, ktorá sa dala nosiť na ramene, a tak dala ženám voľnosť pohybu a prirodzenosť. Vďaka, slečna Chanel. Predtým, ako prišla Coco Chanel s legendárnou prešívanou kabelkou s dlhými retiazkovými rúčkami, mala už za sebou zopár skvelých a historických módnych vynálezov.

V prvom rade je to uvedenie úpletového žerzeju do dámskej módy, legendárnych malých čiernych, ktoré módny magazín Vogue v roku 1928 nazval „novou uniformou modernej ženy“, ďalej bižutérie, ktorá razantne nahradila pravé šperky a, samozrejme, vône Chanel No.5. To všetko stihla v jej, takpovediac, prvom období, teda v rokoch medzi dvoma svetovými vojnami. Jej nezávislosť, teda finančná nezávislosť, vďaka obrovskému bohatstvu z predaja jedinečného parfumu, jej dovolila celých dvadsať rokov zostať v ústraní vo Švajčiarsku a len pozorovať.

Pozorovala a nahnevala sa, keď videla, ako Christian Dior po druhej svetovej vojne opätovne ženy „uväznil“ do korzetov a spodničiek, ktorých ich ona už dávno predtým zbavila. Rozhodla sa ešte raz urobiť niečo pre ženy. Pretože päťka bola jej overeným šťastným číslom, naplánovala si svoj comeback na módnu scénu na 5. február 1954 a už o rok, teda v roku až s dvoma päťkami, prišla so svojím legendárnym Chanel kostýmom a kabelkou s označením Chanel 2.55, čo vlastne znamenalo dátum vzniku – február 1955 a opäť to bol obrovský úspech. Inšpiráciou pre túto ďalšiu z kultových kabeliek bolo vraj detstvo Coco Chanel, ktoré po smrti matky prežila aj v sirotinci.

NEWPAGE

Prešívanie malo pripomínať okná v sirotinci, ktoré vraj evokovali aj početné prešívané vankúše v jej apartmáne na ulici Cambon č. 31 v Paríži a dlhé retiazkové rúčky kabelky našli vraj svoju inšpiráciu v reťaziach, na ktorých nosili rehoľné sestry zavesené kľúče. Jasné určenie mali aj dve oddelené vrecká, jedno vonkajšie na zadnej strane kabelky slúžilo na peniaze a vnútorné vrecko na zips skrývalo listy jej vtedajšieho milenca. Ak si uvedomíme, že do tých čias, teda do toho roku s dvoma päťkami na konci, ženy nosili buď listové kabelky alebo kabelky s krátkymi rúčkami, je kabelka Chanel 2.55 skutočne revolučným módnym vynálezom, ktorý ženu istým spôsobom oslobodil.

V roku 1957 sa Coco zúčastnila Fashion Awards v Dallase, kde si vyslúžila titul najvplyvnejšej dizajnérky dvadsiateho storočia. Túto zimu oslávila slávna prešívaná kabelka s retiazkovými dvojrúčkami 55. výročie a za tie roky bola vyrobená z najrôznejších materiálov, v najrôznejších farbách a s rôznorodým vnútorným vybavením či detailmi. Dnes sú známe hlavne dva typy – prvý s názvom Chanel Classic Flap a druhý s názvom Chanel Reissue 2.55. Prvý, teda Chanel Classic Flap, predstavil Karl Lagerfeld v osemdesiatych rokoch, odkedy aj stojí na čele tohto prestížneho módneho domu.

Pre tento typ je charakteristické zapínanie s dvoma prekríženými písmenami „C” a tiež to, že má v retiazke vpletenú kožu s istou patinou, čím sa chce priblížiť originálu. Druhý typ, Chanel Reissue 2.55, Lagerfeld predstavil v roku 2005 ako kabelku s pôvodným dizajnom, ktorý v roku 1955 navrhla samotná Coco Chanel s plne kovovými rúčkami. Obidva tieto typy, ktoré sa odlišujú aj veľkosťami, sú však dnes bežne známe pod jednoduchým názvom 2.55. Ich originálov sa ročne vyrobí okolo tridsať, pričom na jednej kabelke môže pracovať 6 – 15 ľudí po dobu 18 hodín. Samozrejme, že táto kabelka má aj množstvo imitácií, z čoho by mala úžasná Coco Chanel určite radosť, pretože sama prehlásila, „ že by zaplakala v deň, kedy by ju nikto nekopíroval”.

Dizajnový Gucci
Značka Gucci je najpredávanejšou talianskou značkou vôbec a vo svete módy je synonymom jedinečného talianskeho dizajnu, čo v sebe skrýva dokonalosť čistoty línií a originalitu detailu. Patrí medzi také svetové kultové značky ako Coca Cola, Louis Vuitton, Harley Davidson, Converse, Burberry, Rolex, Zippo, Ray Ban či Lacoste. Cesta ku sláve značky Gucci začala v roku 1921, keď si Guccio Gucci otvoril firmu a obchod s cestovnýni taškami a koženými výrobkami v rodnej Florencii. Tomuto dátumu však predchádzal jeho niekoľkoročný pobyt v Londýne a práca v slávnom a luxusnom hoteli Savoy.

Tam doslova nasával vycibrený vkus anglickej šľachty a celebritných hostí hotela. Ten neskôr ponúkal v rodnom Taliansku formou exkluzívneho koženého tovaru. Na výrobu tašiek a kabeliek inšpirovaných jazdeckými brašnami, ale aj topánok, opaskov či rukavíc, najal tých najlepších toskánskych majstrov a úspech sa dostavil. Len pár rokov stačilo na to, aby luxusné a originálne kožené výrobky so značkou Gucci objavila bohatá medzinárodná klientela. Hneď s prvými kolekciami inšpirovanými jazdeckým prostredím sa zrodil aj módny detail strmeňa, ktorý sa tak stal prvým ikonickým prvkom módneho domu Gucci a dodnes sa objavuje na slávnych mokasínach, ale aj na kabelkách a doplnkovom koženom sortimente.

Počas vojny vo výrobe zápasili síce s nedostatkom materiálu, no aj tak sa Guccimu podarilo na trh dodať ďalší ikonický produkt – kabelku s bambusovou rukoväťou Bamboo Bag. V päťdesiatych rokoch sa objavil ďalší skvelý prvok, a to zeleno-červeno-zelená trikolóra. V roku 1953 Guccio Gucci zomrel a jeho synovia Aldo, Vasco, Ugo a Rodolfo prebrali spoločnosť. V šesťdesiatych rokoch Gucci uviedol ikonickú kabelku Jackie O, ktorá bola vyrobená pre šarmantnú Jacqueline Kennedyovú-Onassisovú, ďalej unisexovú tašku Hobo Bag – rada ju nosila Liz Taylorová, ale aj Peter Sellers a Samuel Beckett – a hodvábnu šatku Flora navrhnutú pre hollywoodsku hviezdu a monackú kňažnú Grace Kellyovú. Robiť produkty pre svetové celebrity sa im osvedčilo.

V šesťdesiatych rokoch tiež vzniklo slávne logo dvoch prepletených písmen „G“. Firma Gucci sa stala svetovým gigantom a do jej sortimentu už nepatrili len tašky a kabelky, ale aj hodinky, slnečné okuliare, parfumy a v neposlednom rade aj dámske a pánske oblečenie. A popritom pokračovala aj expanzia do svetových miest. Otvorili butiky v Palm Beach, Londýne, Paríži a Beverly Hills. Rodinné hádky a rad zlých obchodných rozhodnutí v sedemdesiatych rokoch dostali spoločnosť až na pokraj krachu. V roku 1979 navrhol Aldo Gucci kolekciu GAC – Gucci Accessories Collection – na podporu predaja parfumov.

Pozostávala z takých produktov ako kozmetické taštičky, perá, zapaľovače, ktorých cena bola výrazne nižšia ako cena iných produktov so značkou Gucci. Hoci sa predávala, značku ako takú priviedla skoro ku krachu. Vďaka GAC sa výrazne zhoršilo postavenie značky a ako napísal Graydon Carter pre Vanity Fair, „značka bola v rokoch 1960 – 1970 na vrchole vďaka ikonám ako Audrey Hepburn, Grace Kelly a Jacqueline Onassis, ale v 80-tych rokoch stratila svoju prestíž a stala sa bežnou letiskovou značkou”.

Rodinné nezhody plnili vtedy titulné stránky bulváru a Rodolfova smrť v roku 1983 naštartovala prevratné zmeny. Firmu prebral Rodolfov syn Marizio, ktorý však bol v roku 1993 zavraždený a rodinní dediči sa rozhodli postúpiť firmu spoločnosti Invest Corp, ktorá sa ju snažila zachrániť. Oživenie spoločnosti prevýšilo všetky očakávania a stalo sa vzorovým príkladom obnovy pre všetky staré tradičné značky. Mnohé použili ten istý postup ako šikovná obchodníčka Američanka Dawn Mellová, ktorá poradila vedeniu firmy osloviť mladého amerického návrhára Toma Forda.

NEWPAGE

Ten sa už o rok stal kreatívnym riaditeľom a priniesol do tejto tradičnej značky nový duch luxusu, ktorým značku Gucci opäť vyniesol medzi elitné značky. Záujem celebrít bol ešte vyšší ako v šesťdesiatych rokoch. Tom Ford, dovtedy pomerne neznámy americký módny návrhár, rozpútal v deväťdesiatych rokoch doslova „guccimániu“. K predaju štýlových a často šokujúcich kolekcií a módnych doplnkov výdatne pomáhali aj Fordom navrhnuté reklamné kampane. Bol to on, kto v módnom dome Gucci naštartoval éru veľkých sezónnych reklamných kampaní, ktoré postupne prevzali aj ostatní a ktoré sú s módou späté dodnes.

Tom Ford stvoril nový štýl Gucci a Gucci stvoril Toma Forda. S každým výrobkom – s mokasínami s pozlátenými strmienkami, kabelkami s legendárnou potlačou dvoch spojených géčok a slávnou zeleno-červeno-zelenou trikolórou, opaskami s plochými sponami i koženými bundami a kabátmi so skrytým zapínaním, bedrovými nohavicami a zúženými pánskymi košeľami, ale aj dámskymi košeľovými blúzkami, roztrhanými džínsami „Genius Jeans“, ktoré po prvýkrát uviedol Tom Ford v jesennej kolekcii 1997 a v Guinnessovej knihe rekordov sú uvedené ako najdrahšie džínsy na svete, ocenené na 3 134 dolárov, čiernymi slnečnými okuliarmi a čiernou ako základnou farbou svetovej smotánky – predával aj štýl Gucci. A ten bol výsostne moderný, na jednej strane minimalistický až puristický, no s jasnou dávkou zakódovaného luxusu, a na druhej ako stvorený na hollywoodsky „red carpet“. Jeho šaty v tom čase mala oblečené snáď každá hviezda svetového filmu.

Do 21. storočia vstúpil módny dom Gucci s Fridou Ganniniovou ako kreatívnou riaditeľkou a tej sa mimoriadne darí. S každou jej novou kolekciou módny svet žasne, ako dokonale transformuje minimalizmus Toma Forda z deväťdesiatych rokov na dnešné módne tempo a atmosféru doby a ako dokáže pracovať so všetkými odkazmi tejto tradičnej a štýlovej talianskej značky.

Jej pánske i dámske kolekcie, ale aj doplnky patria posledné sezóny medzi najlepšie, a tak recenzenti nešetria chválou. Je úspešná aj čo sa týka predaja. V minulom roku Gucci Group podľa časopisu BusinessWeek mal zisk cca 2,2 miliardy eur a umiestnil sa na 41. mieste v rebríčku globálnych značiek. Gucci je najpredávanejšou talianskou značkou na svete. Svoje produkty predáva v 278 priamo riadených obchodoch po celom svete, ale aj prostredníctvom franšíz a módnych obchodných domov.

Diskrétna Bottega Veneta
Žiadne stroje, len ručná práca, cena od 2 000 € vyššie, decentný dizajn, žiadne okázalé logá navonok, len diskrétne ukryté iniciály vo vnútri kabelky. „V prípade kabelky so značkou Bottega Veneta platíte za kvalitu, v žiadnom prípade nie za logo,“ hovorí Tomas Maier, kreatívny riaditeľ tohto talianskeho módneho domu, ktorý v posledných sezónach boduje skutočne na plnej čiare práve svojím diskrétnym luxusom. Svoju minuloročnú letnú kolekciu, ako jedna z mála módnych firiem, predala Bottega Veneta bez viditeľných strát spôsobených ekonomickou a finančnou krízou. História kabeliek Bottega Veneta je skutočne a doslova prepletená.

Túto jednu z najdrahších kabeliek na svete spoznáte na základe špeciálnej techniky spletania úzkych prúžkov kože. Hovorí sa jej „intrecciato“ a vznikla v sedemdesiatych rokoch. Pôvodne sa prúžky preplietali len rovno, postupom času sa začali kombinovať farby a v jednej zo zatiaľ posledných edícií sa pri spletaní jednotlivé prúžky skrúcajú tak, aby vytvárali 3D efekt. Najznámejšou je pravdepodobne tá najmenšia z nich, dnes už legendárny „The Knot“.

Táto listová kabelka, tzv. psaníčko, sa od svojho zrodu v roku 1977 predáva v nezmenenej podobe dodnes, aj keď, samozrejme, pribudli nové farby či materiály. Všetky kabelky Bottega Veneta sú z tých najkvalitnejších koží, u ktorých sa testuje nielen pružnosť, ale aj stálofarebnosť v tých najťažších tepelných a svetelných podmienkach. V cene kabelky je predovšetkým kvalita koží, unikátna technológia, nemalý počet hodín ručnej práce, nadčasový dizajn a diskrétny luxus, a to všetko spolu ospravedlňuje jej výšku.

 

Autor: Dana Lapšanská
Foto: ISIFA, Shutterstock, internet