Diners Club Magazine

 

Po dekáde ostentatívneho konzumu, neustále sa meniacich trendových kúskov, je tu zrazu čas zmeny. Kríza zastavila šialené tempo honby za módnymi hitovkami, aby nastúpil funkcionalizmus a návrat do bezpečia overených hodnôt. Recenzenti módy v súvislosti s celosvetovou fi nančnou a ekonomickou krízou a jej dopadoch na tohtoročné zimné kolekcie hovoria o nude a obávajú sa o ďalší vývoj celej módnej brandže. Objavujú sa aj názory, že je to koniec módy ako takej, no na druhej strane sa ozývajú aj optimistickejšie hlasy, ktoré avizujú, že toto krízové zastavenie prinesie viditeľné zmeny. Jednoducho, ticho pred búrkou.

Keď sa vo februári v New Yorku predvádzali kolekcie na tohtoročnú zimu v rámci týždňa módy, bol svet, a predovšetkým Amerika, doslova v šoku z fi nančnej krízy a krachu bánk. Tomu zodpovedala aj atmosféra a hlavne samotné kolekcie a produkcia. Veľmi skromné prezentácie, žiadne veľké párty, menej pozvaných hostí. Túto pochmúrnu náladu, ktorá sa z New Yorku cez Londýn a Miláno preniesla aj do Paríža, zavŕšilo vyhlásenie konkurzu v módnom dome Christian Lacroix a skutočne smutná módna prehliadka, na ktorej modelky predvádzali bez nároku na honorár a hostia so slzami v očiach tlieskali modelom tohto veľkého majstra krajčírskeho umenia.

Recyklácia overeného
François-Henri Pinault na konferencii o budúcnosti módnych značiek v New Delhi povedal: „V dnešných časoch, viac ako inokedy, klienti túžia po návrate tradičných hodnôt, ako nadčasovosť a variabilnosť v bezchybnom prevedení.“ Jeho slová si vzali k srdcu skoro všetci, keď pripravovali svoje kolekcie a zamierili k siluetám, formám a dezénom, ktoré majú na svojom konte úspešnú históriu. Miláčik médií Alber Elbaz pre Lanvin nabral kurz na trochu surovú eleganciu štyridsiatych rokov a Nicolas Ghesquiėre,

ktorého futuristické modely pre módny dom Balenciaga každú sezónu vyvolávali eufóriu u módnych redaktoriek a stylistov, boli zrazu plné odkazov na potlače z rokov šesťdesiatych. Marc Jacobs a Frida Giannini, ktorá pripravuje kolekcie pre módny dom Gucci, si po dekáde módnych experimentov vybrali ramenaté osemdesiate roky a módny vizionár Hussein Chalayan sa vrátil k overeným sexi minisukniam a korzetom v štýle Thierry Muglera z deväťdesiatych rokov. Jednoducho, módne vizionárske dobrodružstvo načas skončilo, na rade je recyklovanie overených postupov a kúskov.

Čísla nepustia
Do tejto situácie zasiahli aj neradostné čísla predaja za prvý polrok. Majitelia luxusných módnych domov a značiek začali škrtať rozpočty na reklamu a tvrdo kontrolovať náklady. Táto kontrola luxusu donútila návrhárov zostúpiť z výšin na zem. Firma LVHM, na čele ktorej stojí Bernard Arnault a ktorá vlastní módne značky Dior, Louis Vuitton, Fendi, Kenzo, Givenchy, Marc Jacobs, Donna Karan, Loewe, Celine či Emilio Pucci po prvom polroku ohlásila 23 % pokles tržieb a začala šetriť hlavne na reklame. Túto sparťanskú stratégiu v oblasti reklamy v LVHM nazvali selektívnymi investíciami. Úsporný režim sa nebude týkať značky Louis Vuitton, ktorej kabelky a kufre sa skvele predávali aj v prvom polroku a rovnako sa to netýka ani značky Fendi, ktorej predaj v druhom štvrťroku rástol. No ostatní musia šetriť.

Len niekoľko dní po ohlásenom poklese ziskov v LVMH, ohlásila pokles predaja aj PPR – ďalšia z francúzskych fi riem, ktorá vlastní značky Alexander McQueen, Balenciaga, Sergio Rossi, Yves Saint Laurent, Stella McCartney, Bottega Veneta a Gucci a na čele ktorej stojí François-Henri Pinault. Pokles 76 % z predaja módy bol alarmujúci. Vydýchnuť si mohla Frida Giannini v módnom dome Gucci, pretože dopyt po ich kabelkách najmä v Číne stále tvorí podstatnú časť ziskov fi rmy a pocit úľavy môže mať aj Tomas Maier v módnom dome Bottega Veneta, kde vzrástol predaj v druhom štvrťroku o 8,6 %.

„Slow Fashion“
Nová krízová situácia priniesla aj nové pojmy. Termín „slow fashion“– pomalá, spomalená móda – vznikol ako reakcia na predchádzajúcu módnu márnivosť, kedy sa kupovali a vymieňali outfi ty v neskutočnom tempe. Aj tie najväčšie vyznavačky trendov si dnes začínajú plánovať investície do módy, pretože vládne akýsi módny asketizmus. Guru tohto štýlu je bezpochyby už spomínaný Tomas Maier, kreatívny riaditeľ módneho domu Bottega Veneta, ktorý už niekoľko rokov vytrvalo uvádza do života ideu diskrétnej elegancie. Jeho stratégia je dnes tou víťaznou, čo dokazujú aj čísla predajnosti.

Sám hovorí, že dnes jednoducho vypína správy v televízii a premýšľa len o tom, v čom by sa žena cítila pekná a atraktívna. Jeho materiály sú kvalitné a zároveň moderné, strihy dokonalé, no v žiadnom prípade šokujúco prvoplánové, detaily krehké a doplnky, hlavne kabelky, jednoducho skvelé.

Dress code
Na túto zimnú sezónu, odhliadnuc od všetkých turbulencií, ktoré zmietajú módu od rôznorodých retro štýlov až k spomínanej diskrétnej elegancii, sa dá sformulovať celkom čitateľný módny dress code. A ten hovorí, že v rámci „smart casual“, teda cez deň a mimo práce, sa môžete pohrať s dĺžkami, rôznymi dezénmi či materiálmi. Veľmi krátke sukne či šortky môžete skombinovať s dlhším blejzrom či plášťom, resp. lesklú kožu na bundičke s matným materiálom na nohaviciach.

V trende je „business casual“. Keď si vyberiete pre túto sezónu veľmi aktuálnu čiernu na úzku sukňu ku kolenám a bielu na blúzku, budete dokonalá v tzv. lady štýle. „Business formal“ vtrhol na tohtoročnú módnu scénu skutočne razantne a jeho moderná podoba má jasné znaky. Čierna alebo sivá ako základ, dobre tvarované kabátiky, košeľové blúzky, úzke, ceruzkové“ sukne ku kolenám, resp. ešte užšie nohavice, topánky na super vysokých podpätkoch a hladký účes – to je na túto zimu jeden z hlavných módnych impulzov.

Dress code jasne hovorí, že na „cocktail party“ sa obliekajú malé čierne a tie tohtoročné sa variujú do rôznych podôb. Od jednoduchých, úzkych, ku kolenám a obtiahnutých bandážových šiat cez krátke malé krinolíny, kde sa korzetové vrchy kombinujú s nafúknutými, cibuľovitými sukničkami až po rôzne aranžované, plisované a vrstvené šatočky.

Šaty sú pre túto sezónu doslova imperatívom. „Black tie“ na pozvánke, napríklad na slávnostné odovzdávanie výročných cien, resp. slávnostný gala večer, pánom prikazuje obliecť si čierny oblek, no dámy nemusia čiernu až tak rešpektovať. Pre túto zimu si môžu vybrať zo širšej palety farieb. Módne sú neutrálne odtiene béžovej a sivej, objavuje sa cyklámenová i odtiene morskej modrej, ale aj čokoládová hnedá. A čo sa týka detailov, stále pretrváva prvok asymetrie na výstrihoch, drapérií a aranžovania padavých materiálov a objavuje sa aj metalický lesk na materiáloch.

Pre veľké spoločenské príležitosti, ako sú plesy, majú páni v rámci „white tie“ predpísaný smoking, resp. frak, no a dámy veľké róby v dĺžke k členkom alebo až po zem a hlavne so širším dolným obvodom sukne, aby mohli pohodlne tancovať. Toľko hovorí tradičný dress code, nuž a ten tohtoročný módny dress code odporúča overenú čierno-bielu farebnú kombináciu, z materiálov čiernu jemnú čipku a originálne aranžované sukne šiat.

Autor: Dana LAPŠANSKÁ
Foto: ISIFA