Diners Club Magazine

Kedysi hudba z geta, dnes je premyslenou marketingovou stratégiou, zameranou na najväčšiu kúpnu silu. Životný štýl prezentovaný dvoma slovami sa kryštalizoval do dnešnej podoby viac ako tri desaťročia. Je to umenie, ktoré v sebe spája množstvo žánrov a príbehov. Hip-hop ako hudobný štýl bol vo svojej podstate vždy prejav vzdoru proti podmienkam, v akých sa interpret pohyboval. Ale nielen to. Je to aj prejav postojov, myšlienok, nálad. Podobne ako básnici píšu básne, aj hip-hoperi skladajú slová, ktoré vytvárajú rýmy, aby tak vyšplechli svetu do tváre svoj názor a postoj. Hip-hop je však kombináciou rôznych elementov. Štyri základné zastupuje rap, dj-ing, breakdance a graffi ti. Patrí tam ešte aj human beatbox. V priebehu rokov sa tieto elementy viac špecifi kovali a pribudli ďalšie.

Dnes hip-hop zahŕňa jedinečný druh produkcie hudby, slang, módu... Je to štýl populárnej hudby postavený na rytmike, rytmických vokáloch, ktorý sa kombinuje s beatmi a skrečovaním na gramofónoch alebo iných hudobných nástrojoch. Africké korene Pri pátraní po koreňoch rapu zistíme, že má pôvod v prastarej africkej kultúre a ústnej tradícii. Medzi afroamerickou komunitou sa vždy vyskytovala určitá forma slovnej akrobacie a rýmovania.

Prvopočiatky rapu však nájdeme v západnej Afrike u ľudí hovoriacich si Griots, čo v doslovnom preklade znamená sluha. História tohto spôsobu vyjadrovania je spätá s prácou otrokov na plantážach, kde si rýmovaním spríjemňovali čas. Používali pritom čoraz zábavnejšie, výstižnejšie formy vyjadrovania. Hudobné nástroje v tých časoch nepotrebovali. Ako základná beatová linka sa využívalo búchanie na rôzne predmety. Spievali o tom, čo mali v danej chvíli na jazyku, témou bola túžba vrátiť sa späť domov, pocit voľnosti.

Tak ako sa menili kultúrne a sociálne podmienky, menil sa aj význam slova rap. Istý čas významovo predstavoval skupinu slov, ktorými sa snažil napríklad podvodník zabaviť svoju obeť. V sedemdesiatych rokoch pod týmto pojmom rozumeli slová, ktoré používali mladí chlapci v snahe dostať dievča do postele. Rap bol jednoducho umenie presvedčiť. Rap a hip-hop v podobe, v akej ich poznáme dnes, však vznikli až v Severnej Amerike. Silný vplyv na ich vývoj mala hudba s jamajskými koreňmi. Improvizovaná komunikácia s publikom, takzvaný toasing a dub talk, čo je izolovanie určitých častí nahrávok, najčastejšie sekvencií s bicími nástrojmi. Obe tieto formy vychádzajú z reggae.

Welcome to the ghetto
V roku 1967 sa do New Yorku presťahoval z Jamajky Clive Campbell, slávnejší pod menom DJ Kool Herc, známy aj ako krstný otec hip-hopu. Tento DJ si z Jamajky priniesol svoju zbierku piesní pozostávajúcu z reggae, R‘n‘B, soulu, funku a diska. Čoskoro zistil, že v Bronxe, kde žil, nemá reggae veľkú šancu na úspech, a tak svoj štýl DJ-ingu prispôsobil tak, že rôzne pokrikovanie začal kombinovať s nahrávkami, ktoré boli v tom čase populárne. Ľudia z Bronxu a Harlemu si okamžite tento ghetto štýl obľúbili.

Začali sa organizovať „block parties“, kde sa stretli obyvatelia rôznych štvrtí. Dav vymedzoval priestor, v ktorom stál MC, spevák rapujúci do beatu bez predošlej prípravy textu. V tejto fáze vývoja hip-hopu sa dá hovoriť už o veľkej popularite, čo v konečnom dôsledku prispelo k jeho prudkému rozvoju. Uvedomoval si to aj DJ Kool Herc. Svoje schopnosti preto spojil s najväčšími MC hviezdami v Bronxe, akými boli Coke La Rock a Clark Kent. Toto spojenie spôsobilo, že v New Yorku sa stali na dlhé obdobie jednotkou bez väčšej konkurencie. Vznikla tak vôbec prvá rapová formácia v histórii pod menom Dj Kool Herc and The Herculoids. Hip-hop však aj napriek popularite v okrajových štvrtiach New Yorku ostával pred masovou popularitou dobre chránený.

Prečo práve rap?
Dôvodov, prečo si afroamerická komunita v New Yorku vybrala ako nástroj vlastného vyjadrenia práve rap, môže byť niekoľko. Asi najdôležitejším aspektom bola v časoch sociálnej krízy potreba takmer nulového vstupného kapitálu. Každý sa mohol stať MC, stačilo, ak bol kreatívny a skladal zmyselné alebo nezmyselné rýmy. Prejaviť a ukázať sa potom mohol na častých block parties. Druhým dôvodom, prečo rap vznikol a následne sa ujal práve v Spojených Štátoch a v New Yorku, bol odklon záujmu od diska, funku a rocku, ktorý nastal v druhej polovici sedemdesiatych rokov. Disko bolo dovtedy hudbou „čiernych“, gayov a sociálne zatratených vrstiev. Veľmi rýchlo sa však rozšírilo do ostatných kútov sveta. Keď začalo byť populárne v Európe, v Spojených štátoch sa z diska okamžite stal mainstream. Už to viac nebola hudba undergroundu. Stala sa populárnou.

Preto si komunita vyznávačov diska v časoch, keď sa na uliciach pokrikovalo „disco sucks“, musela nájsť iný štýl, ktorý by vyjadroval ich postavenie a myslenie. Hip-hopové beaty a rap boli tým pravým východiskom. Rovnako dôležitý význam pre ďalší vývoj hip-hopu majú aj politické a sociálne udalosti, ktoré vyvrcholia najmä vybudovaním šesťprúdovej diaľnice cez stred Bronxu. Tento urbanistický zásah mal vplyv na vymiznutie bielych obyvateľov strednej triedy z Bronxu.

V susedstve sa rozrástla nezamestnanosť, vymizli obchody a zavreli sa továrne. Klincom do rakvy bola výstavba sídliska Co-op City, ktorá z tejto časti New Yorku vyhnala aj posledných bielych usadlíkov. V štvrti nastal rozmach gangov. Rapovanie sa tak stalo osobnou výpoveďou nespokojných. V polovici sedemdesiatych rokov sa vyprofi lovali dve frakcie. Jedna založená na disco samploch, nenáročná forma bez výrazných rapových rýmov.

Druhá sa naopak sústredila na rýchle rýmy a komplexnejšie rytmické schémy. Popularita hip-hopu rástla. Zatiaľ však nešlo o žiadny mainstream. Hip-hop bol hudobným a už aj životným štýlom hlavne Afroameričanov, ktorí celé dni postávali pred barakmi a rýmovaním zabíjali čas. Postupne hip-hop prekročil hranice New Yorku a prví DJ a MC sa objavili v Los Angeles, Washingtone, Miami a v niektorých ďalších mestách. K najvýznamnejším menám tých čias patrili Afrika Bambaata, DJ a vodca komunity v Južnom Bronxe, Grandmaster Flash alebo Robby Robinson.

Pop hip-hop
Situácia sa začala výrazne meniť v polovici osemdesiatych rokov, keď sa na scéne objavili umelci ako Kurtis Blow, LL Cool J a hlavne Run-D.M.C. Hip-hop sa dostal na vlnu populárnej hudby. Na jednej strane to bolo pre hip-hop dobré, na druhej strane stáli tí, pre ktorých bol hip-hop viac ako len hudobný štýl. Veľkú zásluhu na popularite hudby z Bronxu má kombinovanie s inými štýlmi. Debbie Harry z kapely Blondie‘ s zaznamenáva úspech ako prvý biely autor skladby s rapovými prvkami. Skutočný úspech však prichádza v roku 1986, keď na pulty prichádza singel Walk This Way od Run-D.M.C, v ktorej spolupracujú s rockermi z Aerosmith a singel od Beastie Boys, Fight for Your Right. Kombinácia rapu s ďalšími hudobnými štýlmi pomohla dostať hip-hop do povedomia širokej verejnosti.

Na scéne sa však objavuje prvá čisto ženská černošská rapová kapela Salt-N-Pepa. Do súboja o úspech sa zapája aj západné pobrežie. Zásluhu na tom má hlavne singel 6n‘ Da Mornin od rapera s menom Ice-T. Vplyv a úspech hip-hopu začínajú rôzni interpreti využívať na politické odkazy. Rok 1988 sa stáva najplodnejším v histórii celého hip-hopu. Na scéne sa objavujú Public Enemy. Ich rap je agresívny a dravý. Dominantnou témou ich tvorby sú politické otázky a postavenie čiernej komunity v USA. Ústredným motívom ich textov sa stala kritika americkej vlády a spôsobu života v gete. Ich agresívna až militantná tvorba zaujala aj FBI.

 

Gangsta rap
Singel 6n‘ Da Mornin, ktorý do éteru vypustil Ice-T, bol neofi ciálnym začiatkom gangsta rapu. Rapoval o zbraniach, o bitkách v štvrtiach Los Angeles, rapoval o gangstroch. V priebehu osemdesiatych rokov sa na scénu dostávajú aj ďalší zástupcovia tohto subštýlu hip-hopu. N.W.A zložená z Eazy E, Dr. Dre, Ice Cuba, DJ Yella a MC Rena prezentuje texty plné násilia, sexu, drog a vulgarizmov. Do svojich výpovedí vkladali realitu, tak ako ju videli v uliciach Los Angeles. Pre pesničku Fuck The Police boli pre vyvolávanie agresie a popudzovanie násilia aj oni neúspešne vyšetrovaní FBI.

Ice Cube na začiatku deväťdesiatych rokov vydáva sólový album, ktorého texty boli plné útokov na americkú spoločnosť a pravicové extrémistické organizácie. Rok po ňom vydáva svoju sólovku aj Dr. Dre. Album The Chronic sa dodnes radí medzi najlepšie albumy gangsta rapu. Rapuje o marihuane, o jej užívaní. Marihuana sa tak ofi ciálne stáva súčasťou hip-hopu. Počas týchto mesiacov prerážajú na scénu dve typovo nové formácie. Cypress Hill, ktorí obhajujú používanie marihuany ako náhradu alkoholu, a House of Pain, ktorí kombinujú gangsta rap, R&B a latino. V tomto období sa centrálou latino rapu stáva práve západné pobrežie.

V roku 1993 prichádzajú Wu-Tang-Clan. Deviatka raperov, ktorá funguje dodnes a patrí medzi to najúspešnejšie, čo sa na hip-hopovej scéne pohybuje. Predajnosť nosičov rástla, snaha presadiť sa bola veľká. Záujem o popredné priečky svetových hitparád a predajnosť vzrástol do takej miery, že vyvrcholil súbojom západného a východného pobrežia. Konfl ikt East Coast vs. West Coast vyvrcholil vraždou rapera 2PAC-a Amaru Shakura a Christophera Wallacea, známejšieho pod prezývkou Notorius B.I.G. Ani jedna z vrážd nie je dodnes objasnená. Po ich smrti sa však skončilo jedno dlhotrvajúce obdobie a rap naberá podobu, v akej ho poznáme dnes.

Hip-hop 21. storočia
Po zmierení východu a západu sa situácia upokojila. Postupne začali vznikať nové projekty, ako napríklad Fugees, ktorí svojimi textami spôsobili skutočnú revolúciu. Namiesto jednoduchých rýmov používali zložité slovné hračky, zaoberajúce sa politickými otázkami. Singla Killin‘ Me Softly sa predalo viac ako deväť miliónov kópií a album Score sa stal historicky najpredávanejším rapovým albumom. Dôležitým prelomom v hip-hopovej tvorbe bol aj príchod Marshalla Mathersa III, slávneho Eminema, ktorého objavil práve Dr. Dre.

Biely sólo raper predal viac ako deväť miliónov kópií svojho debutového albumu. To, čo nasledovalo po tom, je už súčasnosť. Veľký záujem o hip-hop vyvolal ešte 50 Cent, ktorý sa zaslúžil o to, že sa na scénu vrátil poctivý hardcore rap. Popredné priečkyhitparád okupujú dodnes ďalší mainstreamoví raperi ako napríklad Nelly, P. Diddy alebo Snoop Dog či Jay Z. Okrem populárneho prúdu sa však v Spojených štátoch presadzujú aj alternatívne hip-hopové formácie. The Roots, Dilated Peoples alebo Mos Def zaznamenali veľký úspech aj mimo mainstreamového prúdu. Každopádne raperi prezentujú svet taký, aký ho vidia oni a otvárajú tak nové obzory aj pre poslucháčov.

Hip-hop na Slovensku
Na Slovensko prenikol hip-hop v dôsledku kultúrnej izolácie počas totality až v deväťdesiatych rokoch. Ale náznaky tohto štýlu sa na Slovensku objavujú už v skladbe Petra Nagya Taxis z roku 1984. Prvky hip-hopu vidieť aj vo fi lme Fontána pre Zuzanu, kde prvý raz vystúpila prvá slovenská breakerská skupina Gumení chlapci. Krstným otcom slovenského hip-hopu je však Dávid zo Senca. Jeden z prvých DJ-ov, ktorý začal hip-hop prezentovať aj na verejnosti a zároveň sa stal aj producentom projektu Zvuky ulice. Filozofi ou projektu bolo dať priestor mladým ľuďom na vlastnú prezentáciu.

Zlom nastal v roku 1993, keď jeho domovská formácia Geto Gangx3 nahrala skladbu Politik, ktorú môžeme považovať za prvú skutočnú slovenskú rapovú nahrávku. V nasledujúcich rokoch úzko spolupracoval s kapelou Žužuleta. Ďalšou legendou slovenského rapu sú aj dvaja MC zo Zlatých Moraviec, ktorí začali dobývať slovenských fanúšikov pod názvom Trosky. Do povedomia ich dostal práve projekt Zvuky ulice. Dokonca video, ktoré nahrali vlastnou kamerou k skladbe Tozmemi, bolo prezentované v januári 2001 v programe WorldBeat na stanici CNN ako ukážka východoeurópskeho hip-hopu. V súčasnosti je jednou z najvýznamnejších hip-hopových formácií kapela Kontrafakt.

Najznámejším a najskúsenejším členom je Rytmus, ktorý na scéne pôsobí už od roku 1991, keď začínal v legendárnej breakovej skupine X-Boyz ako tanečník. K úspechu mu tiež pomohla účasť v projekte Dávida zo Senca Zvuky ulice. Rytmus vtedy ešte ako Patrik Metamorfolord sa stáva jedným z prvých freestylerov a vyhráva prvú freestylovú súťaž na Slovensku Bitka slov. Odpája sa od Zvukov ulice, začína s beatboxom, spolupracuje s Vecom a s Názvom stavby, s ktorými koncertuje ako raper a beatboxer. Dnes je považovaný za najlepšieho beatboxera na Slovensku. Jeho kapela Kontrafakt sa stala komerčne najúspešnejšou hip- -hopovou kapelou na Slovensku. Medzi ďalšie významné hip-hopové formácie na Slovensku patrí určite Moja reč, Zverina, Druhá strana, DJ Vec, H16, AMO a Názov stavby.

Text: Jakub GAVLÁK
Foto: archív