Diners Club Magazine

Na týchto stranách sa pokúsim vyvrátiť zopár mýtov o chudnutí, o zdravej výžive a správnom stravovaní. Lebo nie všetko, čo ponúkajú rôzne periodiká, býva aj pravdivé. Najväčší „kameň úrazu“ väčšiny ľudí s nadváhou je, že paradoxne jedia málo. Ďalšia skupina ľudí má klasický problém – prijíma až priveľa potravy. Možno si poviete: Nič nové pod slnkom, toto dávno všetci poznáme. Poukázaním na známe fakty však smerujem k tomu, čo z nich logicky vyplýva. Obe skupiny ľudí (väčšinou nešportovcov) trápi ten istý problém – nadváha. A to pri úplne rozdielnom príjme kalórií počas dňa. Ako je to možné? Kde je príčina a čo s tým? Lekári zaoberajúci sa metabolizmom, obezitológovia, ale aj profesionálni športovci, ktorých zaujíma predovšetkým zásobovanie tela na výkonnosť a vzhľad (kulturistika a fi tness), odpoveď na tento problém viac-menej poznajú. Je to extrémnosť, respektíve nestriedmosť.

Recept je až príliš jednoduchý. Málo sa však používa, pretože ľudí dnes zaujímajú extrémy a senzácie a zabúdajú na klasické, dobre fungujúce veci. Po rokoch snahy o zmenu telesných proporcií, atraktívnejšiu vizáž, sa to ľuďom v našej brandži dávno podarilo. Ide len o to, pokúšať sa dodržať pár pravidiel. Šlabikár pekného príťažlivého tela vám teda rád prezradím... Ale pekne po poriadku. Zhadzovanie telesného tuku nie je zložité. Je naopak jednoduché, len si vyžaduje trochu trpezlivosti. Tiež nie je bez dane. Tá je v podobe sebazaprenia v úprave stravovania a už v spomínanej trpezlivosti. Vzhľadom na „našetrenú“ nadváhu si všetci, čo chceme zoštíhlieť, musíme vybrať. Nič dnes nedostaneme len tak – bez námahy. Funkciu vášho metabolizmu môžete v priebehu niekoľkých mesiacov zlepšiť, ak budete jesť stravu s nízkym obsahom tuku, bohatú na komplexné sacharidy a vlákninu a nezabudnete na cielený pohyb aspoň dvakrát v týždni. Týmto transformujete tukové tkanivo. Teda vymeníte ho za svalovinu, ktorá je jediná zárukou dlhodobého metabolického „ohňa“.

Moja rada – vyberte si správnu aktivitu, ktorá vás bude baviť (myslíme, samozrejme, športového charakteru) a skombinujte ju s ešte jednou, ktorá vás tiež bude baviť. Dovolím si tvrdiť, že toto je podstatné, aj keď to vyznieva príliš jednoducho. Ste na najlepšej ceste, ako rozpáliť „metabolickú pec“. Prečo? Nezabúdajte – iba tá spaľuje tuky.

Čokoláda

Tomuto zázraku podliehame každodenne skoro všetci. Väčšinou máme, samozrejme, výčitky svedomia, ale... Najnovšie štúdie potvrdzujú hypotézy o blahodarnom vplyve kakaa na organizmus človeka. Pozitívny vplyv antioxidantov A a E, biofl avonoidov, ako aj magnézia je známy. A čokoláda ich obsahuje vo významnom množstve. Ale čo s tým tukom v čokoláde? Ani ten už nemusí vyzerať v súčasnom svetle nových poznatkov až také strašidlo. Svetielko nádeje v celom dnešnom antitukovom „ošiali“ prináša nasý

tená mastná kyselina stearová, ktorá je základom čokoládového tuku. Táto sa chemickou štruktúrou v molekule vyznačuje úplnou absenciou dvojitých uhlíkových väzieb, ktoré určujú práve to, že molekula tuku ostáva nenasýtená.

Keďže by sme sa mali snažiť do nášho denného menu zaraďovať hlavne tuky „ľahké“, teda rastlinné (nenasýtené), potvrdzuje sa aj v tomto význame staré známe – výnimka potvrdzuje pravidlo. Kyselina stearová patrí k nasýteným tukom, a čuduj sa svet, prítomná v čokoláde má schopnosť zvyšovať podiel dobrého HDL cholesterolu v krvi a naopak znižovať tendenciu škodlivého LDL cholesterolu k oxidácii. Práve tá je dosť nebezpečná, pretože pri nej vznikajú artério-sklerotické pláty a rozvíja sa obávaná artérioskleróza (Kris Etheryonová, American Journal of Clinical Nutrition).

Celulitída
Skúsme sa zbaviť jednej z najrozšírenejších povier o chudnutí, ktorá sa začína slovom celulitída. Prezradím vám výbornú správu. Neexistuje! Vedeli ste, že neexistuje? Dámy iste zbystrili pozornosť. Faktom zostáva, že ide stále o starý „dobrý“ tuk, s ktorým si náš organizmus hospodári, ako uzná za vhodné. Americká lekárska asociácia jasne hovorí, že medicínsky nejestvuje stav známy alebo opisovaný ako celulitída. Úrad pre potraviny a liečivá v USA charakterizuje celulitídu ako tuk na tuku, tzv. dvojvrstvý tuk, no stále iba tuk. Biznis je biznis.

Je dobré vymyslieť nový názov, ktorý viac oživí predaj krémikov. Takže „celuška“ je hlavne dobrý marketing. Skôr než investujete ďalšiu polovicu výplaty do zoštíhľovacích krémov alebo kúr, vedzte, že iba pohyb spojený s vyššou pulzovou frekvenciou (športovanie) zaženie tukové bunky na ústup. Zapamätajte si, že tuková bunka sa môže iba zmenšovať alebo zväčšovať. Iné zázraky neočakávajte. Ich počet máme geneticky daný a maximálne, čo s tým môžeme robiť, je s týmto darom prírody pracovať. V stručnosti to znamená starať sa o energiu, s ktorou počas dňa narábame.

Myslíme teda hlavne na jej príjem a na jej výdaj. S tým sa dá pracovať celkom kontrolovane. Nezabúdajte! Nerozptyľujte sa inými vecami. Ostaňte pri merite veci! Tým je 24-hodinový príjem a 24-hodinový výdaj energie vášho tela!

NEWPAGE

Chlieb
Jedna z najprirodzenejších potravín pre ľudský organizmus. Dovolím si tvrdiť, že nebielený, s prirodzeným obsahom vlákniny, je ideálny na zásobovanie tela energiou. Energia sa v tomto prípade uvoľňuje do obehu plynulo a tento fakt je najdôležitejší na to, aby človek ostal štíhly. Ak vám záleží na tom, aby ste konzumovali chlieb s vysokým obsahom vláknin, všimnite si, z akej múky je upečený. Z tej najjemnejšej si radšej nekupujte.

Neobsahuje už väčšinu otrúb, klíčkov a živín vrátane vitamínov B a E, kyseliny listovej, minerálnych látok a vlákniny. O toto všetko je ochudobnený. Chlieb nevyberajte podľa obalu, napríklad sedliacky, viaczrnný, ale pozrite sa rovno na údaje o zložení. Hlavnou zložkou chleba musí byť celozrnná múka. Pokúste sa vybrať si chlieb s nízkym obsahom tukov, hoci väčšina chlebov neobsahuje viac ako 2 g tuku v jednom krajci chleba.

Najlepšie sú nekvasené plnozrnné chleby, židovský chlieb – maces, fínsky celozrnný tmavý, tmavý ražný chlieb, celozrnné krekry, až po rôzne kornšpice, už dnes v dostatočnej ponuke aj v bežných potravinách. Ak máte možnosť nakupovať v potravinách s vlastnou pekárničkou, tieto čerstvé, ešte teplé dobroty si na desiatu, alebo aj ako súčasť obeda určite nenechajte ujsť! Viete čo? Tak sa mi slinky zbiehajú, keď toto píšem, že asi o dve hodiny mám naplánované dve hodiny formovania tela (posilka). Takže je rozhodnuté. Ide sa na dva lososové celozrnné „bágle“ s veľkým cafe latte. Dobrota na štíhlu líniu a plno transportnej energie. Pridáte sa? Chlieb je naozaj ideálny zdroj energie!

Opačná strana mince
Ak si však tieto obilninové dobroty doprajete medzi 19.00 – 22.00, môžete v konečnom zúčtovaní vašej dennej kalorickej rovnice veľa pokaziť. Do postele je nutné ísť so znamienkom mínus.

Ešte obilniny
Ovsenné vločky – sú ideálnou zásobárňou vlákniny pre organizmus. Ak sa vám podarí pripraviť si takéto raňajky, na desiatu zabudnete. Nie je nutné jesť, keď nemáme hlad. Väčšinou nám jedia len oči. Veľakrát by zahnanie tohto pocitu vyriešila šálka čaju, bielej kávy alebo pohár čerstvého freshu. Možno tušíte, že podporiť pitný režim na úkor jedenia, resp. pevného denného jedla, je rozumné. Je to celkom dobrá fi nta. Zaženie momentálne „očné jedenie“ a podporí látkovú premenu.

Autor: Pavol FERENC
Foto: archív