Diners Club Magazine

 

Svet bohatstva, luxusu a neobmedzených možností už dávno nesymbolizujú len jachty, obrovské vily či drahé autá. Dnes medzi boháčmi „letia“ súkromné lietadlá. A to doslova!

Hoci sa slovo kríza dostalo do desiatky najčastejšie používaných výrazov v médiách, existuje aj druhá strana mince. Nie je to tak strašné, aspoň to by vám, tľapkajúc po pleci s tajomným úsmevom na perách, oznámila úzka skupinka vyvolených boháčov, ktorých majetky presahujú HDP niektorých afrických štátov.

Byť vyvolený v tomto svete znamená bezhlavo míňať na všetko, čo vám práve napadne. A tým myslíme skutočne bezhlavo. Chcete auto? Ale choďte, na to má dnes každý chudák. O autách to už dávno nie je, dokonca ani o tých, čo vám vyrobia na objednávku a nezabudnú v nich umiestniť popolníky z 24-karátového zlata. Túžite z rozmaru po veľkej vile? No to už začína pripomínať správny pohľad na vec.

Mramorové podlahy, nábytok s vlastnoručným podpisom majstra svojho remesla a pohovka potiahnutá kožou z prísne chránenej antilopy. Áno, zaváňa to poriadnym snobizmom, no nech sa budete snažiť akokoľvek, pri zariaďovaní svojho aristokratického sídla si vás aj tak nikto nevšimne. Verte nám, je to tak. A čo takto jachtu? Výborne! Má to len malý háčik. Nie všade sa dá dostať po vode, navyše nemáte vždy náladu pôsobiť ako Kolumbus vo výslužbe, plaviaci sa na obchodné rokovanie tou najdlhšou možnou cestou. A potom tu máme tých nešťastných somálskych pirátov. Nie, nie. Na vás sú tí chudáci vyzbrojení puškami AK-47 prikrátki.

Chcelo by to niečo iné, niečo, čo za vás všetkým do sveta rozkričí, že spávate na vankúši vystlanom bankovkami, milujete vôňu peňazí horiacich vo vašom kozube a čoraz častejšie uvažujete o nákupe nejakého menšieho štátu. Také Kongo znie exoticky, nie? To je ono, chce to lietadlo! Áno, presne tak. Kúpte si vlastné lietadlo, ktoré vám dá krídla aj bez energetického nápoja a dopraví vás všade ako prvého. Nebudete sa predsa tlačiť s pospolitým ľudom v letiskových halách a sedieť na úzkych sedadlách, ktoré pred vami oblialo nejaké podnapité nemehlo.

Ste nezávislý, lietadlo tento rozmer podčiarkne tou najhrubšou fi xkou. Dôvody na kúpu vlastného lietadla môžu byť rôzne a v podstate je to každému výrobcovi leteckej techniky jedno. Stačí mu dostatočné krytie zákazníkovho šeku a ten je zrazu pánom situácie. Jeho individuálnym požiadavkám sa medze nekladú, a tak dnes po oblohe lieta niekoľko luxusne vybavených okrídlených privátnych hotelov s tou najrozmarnejšou výbavou, aká sa vo vašich prízemných predstavách ani nikdy neobjavila. Poďme teda nazrieť do sveta najbohatších ľudí našej planéty a poodhaliť dvere ich prísne strážených súkromných hangárov.

Valíd bin-Tatál al-Saúd je jeden z najbohatších Arabov a zároveň 13. najbohatší človek na svete. Jeho majetok odborníci odhadujú na 20,3 mld. dolárov, takže pri utrácaní naozaj nemusí myšlienky zaťažovať úvahami o momentálnom stave svojho účtu. Ani sa preto nečudujte, že je prvý človek na Zemi, ktorý si na súkromné účely zaobstaral mamutí Airbus A-380 za 319 miliónov dolárov. Toto najväčšie lietadlo na svete dokáže prepraviť až 853 platiacich pasažierov, no verte tomu, že Valíd bin-Tatál al-Saúd by na palubu svojho dvojposchodového špeciálu nepustil ani jedného z nich.

Náhodou by mu pošliapali ručne tkané perzské koberce, ktoré sa rozprestierajú naprieč všetkými apartmánmi a kanceláriami v tomto superjumbe dosahujúcom rýchlosť až 900 km/h. Ešte jeden detail, Valíd sa môže bez tankovania dostať k obchodným partnerom vzdialeným až 15 200 km. Slušné, nie? No a keby ho čakala kratšia cesta, môže siahnuť po Boeingu 747. Ten má zaparkovaný hneď vedľa A-380. Na Boeing je očividne zaťažený aj Roman Abramovič.

S bývalým ruským prezidentom Putinom si tento najbohatší Rus veľmi nerozumie, ale na lietadlá má vkus. V jeho hangároch parkujú Boeingy B-767 a B-737 za 160, resp. 70 miliónov dolárov. Zdá sa, že aj Abramovič rád cestuje vo veľkom štýle a vždy si za obchodom so sebou berie aj celkom slušný počet „pomocného personálu“. Najbohatší Rus však prejavuje aj náznaky racionálneho šetrenia. Pod krídlami jeho veľkých Boeingov sa totiž krčí luxusne zariadený Dassault Falcon 900.

Jeho malé rozmery a maximálnu rýchlosť 950 km/h Roman Abramovič pravdepodobne s úspechom využíva pri únikových manévroch zastretých rúškom neviditeľnosti. Hoci, povedzme si otvorene, kto by si nevšimol na objednávku nastriekaný ruský Falcon 900, rolujúci na dráhe určenej pre VIP lety? Aj na to však Abramovič myslel, preto dostal jeho realitný maklér domácu úlohu pohľadať nejaké letisko na predaj. A jedno veru našiel. Je v mestečku Tassignano na severe Talianska. Ruská smotánka sa tak môže konečne nerušene stretávať a v sprievode nekonečných potokov vodky vyvádzať priamo uprostred Abramovičovej súkromnej pristávacej dráhy.

Len tri priečky v celosvetovom rebríčku najbohatších ľudí za Abramovičom nájdeme Paula Allena, nenápadného chlapíka chodiaceho v sivom obleku od Armaniho s osemnástimi miliardami dolárov na účtoch. Tomu učarovala kanadská spoločnosť Bombardier Aerospace a jej business-jet Challenger. Aj v tomto prípade sa bohatý Američan dal zlákať na hriešne luxusný interiér, ktorý mu v Kanade veľmi radi upravili na mieru. Stačil tučný šek a zázraky sa diali na počkanie.

Ďalší nechutne bohatý šejk na pretrase je Mohamed bin-Rašíd al-Maktúm, tretí premiér Spojených arabských emirátov s bankovým účtom naplneným sumou 14 mld. dolárov. Vo svojom okolí je známy slabosťou pre najkvalitnejšie dostihové kone a posadnutosťou byť všade prvý. S touto úchylkou to určite nemá ľahké, no po vypísaní šeku pre spoločnosť Aerion Corporation sa mu dýcha opäť o niečo ľahšie. V jeho klimatizovanom hangári sa totiž udomácnilo súkromné supersonické lietadlo Aerion SBJ za 80 mil USD.

Mohameda môže hriať pocit, že vývoj jeho nadzvukového stroja stál až 1,4 miliardy dolárov. Vďaka tomu sa tak arabský premiér môže na vládne rokovania ponáhľať rýchlosťou až 1 909 km/h. Chuť na nadzvukové cestovanie však dostal ešte jeden Arab. Krátko pred Maktúmom podpísal šek na rovnaké lietadlo aj Tárik bin-Ládin, brat najhľadanejšieho teroristu na svete, Usámu bin Ládina. Americká spoločnosť mu veľmi rada vyhovela a napriek menším nepríjemnostiam, ktoré v jej krajine spôsobil Tárikov brat, obchod rýchlo uzavrela. Peniaze skrátka vládnu nášmu spravodlivému svetu.

To sme však v rebríčku najbohatších ľudí klesli nebezpečne hlboko. Nazrime do hangáru 5. najbohatšieho človeka na svete. Lakšmi Mittal, tento indický obchodník, bankár a priemyselník s majetkom približne 51 mld. dolárov, si nielenže môže dovoliť kúpiť čokoľvek civilné, ale za určitých podmienok môže pričuchnúť aj k utajeným vojenským technológiám. Najlepšie na tom je, že podmienky použitia vojenských technológií v konečnom dôsledku aj tak určujú len jeho peniaze, takže tu o nejakých nepríjemných obmedzeniach nemôže byť ani reči.

Kto povedal, že peniaze nič neznamenajú? V Mittalovom hangári v týchto dňoch parkuje nenápadný Gulfstream V, ktorý svojím vzhľadom síce nestačí na Allenov Challenger, ani Maktúmov Aerion SBJ, ale vďaka využívaniu nešpecifi kovaných vojenských technológií ide nepochybne o veľmi dobre vyzbrojený business-jet. Za týchto okolností indickému obchodníkovi určite neprekáža ani fakt, že cestovnou rýchlosťou 904 km/h patrí jeho lietadlo medzi to pomalšie, čo na oblohe plnej súkromných jetov lieta. Bez zaujímavosti určite nie je ani fakt, že na rovnakom tryskáči lieta aj ďalší ruský miliardár, Oleg Deripaska.

 

NEWPAGE

Najviac lietadiel v Európe nakupujú Rusi
Blízkemu východu sa Európa v objeme predaných lietadiel súkromným osobám rovnať nemôže, no ani na našom kontinente nie je obchod s lietadlami nezisková činnosť. Leteckí výrobcovia môžu bozkávať Rusom ruky, lebo práve tento národ známy svojimi sklonmi k alkoholu a nespútanej zábave investuje do nákupu lietadiel najviac svojich ťažko zarobených peňazí. Za posledné dva roky nakúpili bohatí Rusi lietadlá za 1,5 mld. dolárov, čo je takmer trojnásobok objemu predaja oproti dvojročnému obdobiu predtým.

Rusi, ktorí neváhajú na svoju daču prelietať aj tisícky kilometrov, zjavne milujú lietadlá spoločností Dassault a Bombardier, lebo práve u týchto dvoch fi riem pustili najviac peňazí. Dassault tu len za dva roky uzavrel 40 záväzných objednávok, kanadský Bombardier dokonca 90. A to sa bavíme len o Rusku, Kazachstane a Ukrajine. Známymi ruskými zákazníkmi Dassaultu sú šéf ruského Gazpromu Alexej Miller či ukrajinský oceliarsky magnát Rinat Achmetov.

Ten má okrem Dassault Falcon 900 v súkromnom hangári aj špeciálne upravený Airbus A-319 za 77 miliónov dolárov, čo je nesporný dôkaz toho, že obchod s oceľou patrí aj v časoch krízy k veľmi výnosným záležitostiam. Zať bývalého prezidenta Viktora Kučmu Viktor Pinčuk zasa z času na čas popreháňa svoj Bombardier BD za 45 miliónov dolárov. Čím sa však tento šikovný Ukrajinec skutočne živí, sa nám doteraz nepodarilo zistiť. Kosenie trávnikov to však asi nebude.

Bez zaujímavosti nie je ani rebríček luxusných lietadiel, ktoré si na súkromné účely prenajímajú celebrity, obchodníci a neúplatní politici na výletoch, ktorých obťažuje starostlivosť o vlastné lietadlo a nechávajú špinavú prácu na iných. Suverénne najväčšiemu záujmu sa tešia špeciálne vybavené lietadlá Boeing. Svojou veľkosťou pripomínajú obrovské koráby cestovných kancelárií, no v ich útrobách nemajú obyčajní smrteľníci miesto. Luxus na ich palube niečo stojí, ale s tým pri ich veľkosti predsa každý ráta, nie?

Druhú priečku najčastejšie využívaných business-jetov okupuje Bombardier Challenger 604. Malé dvojmotorové prúdové lietadlo so všetkým mysliteľným komfortom na palube môže pohodlne prepraviť až 9 obchodníkov a nejaký ten atraktívny dlhonohý personál. Veru, na jeho palube musia byť príjemné služobné cesty. Popíjať šampanské vo výške niekoľkých kilometrov a letieť pritom rýchlosťou 850 km/h si naozaj nemôže dovoliť každý. Tretí zástupca súkromných jetov je dobre známy Gulfstream V, najbohatší ľudia planéty o tom vedia svoje. Veľmi často ho majú vo svojich súkromných zbierkach.

Za pozornosť stojí aj číslo štyri. Je ním Embraer Legacy, prestížny prúdový dolnoplošník, ktorý nechýba ani v majetkovom priznaní Vladimíra Jevtušenkova, ruského obchodníka s ropou a telekomunikačnými sieťami. Je približne rovnako rýchly ako tretí Gulfstream, pričom stojí len necelých 30 mil. USD. Také slušné lietadielko pre skromnejších. Prvú polovicu rebríčka uzatvára Cessna Citation X. Malé privátne lietadlo je plné najnovších technológií a v jeho zadnej časti driemu dva spoľahlivé motory Rolls-Royce AE 3007.

V jeho útrobách sa dokáže natlačiť až 12 žúrujúcich ľudí, no oveľa častejšie by ste ho na oblohe videli len s pilotom, bohatým obchodníkom sediacim v masážnom kresle a krásnou letuškou, ktorá sa stará o bezhraničné pohodlie a uspokojovanie túžob platiaceho zákazníka. Šieste miesto obsadil Bombardier Learjet 60. Futuristicky vyzerajúce lietadielko so zahnutými koncami krídiel zvláda presuny rýchlosťou 859 km/h, pričom o úrovni jeho vnútorného zariadenia nemusíte ani na chvíľu pochybovať. A celebrity to, zdá sa, veľmi dobre vedia.

Na siedmej pozícii sa ocitol britský Hawker 800 XP. Toto lietadlo síce začalo lietať už v roku 1983, no stále dokáže plniť aj tie najnáročnejšie požiadavky rozmaznaných obchodníkov a tí si ho stále veľmi radi prenajímajú na svoje relaxačno-pracovné cesty ďaleko od domova. Ôsmu priečku si pre seba uzurpuje ďalšia Cessna, tentoraz Citation V. Nie je taká rýchla ako jej sestra Citation X, ale za rovnaké peniaze s ňou doletíte ďalej, čo dnes začína hrať čoraz významnejšiu úlohu. Každopádne, ani na jej palube sa nemusíte v ničom obmedzovať, stačí si len užívať bezhraničný luxus.

Predposledné miesto patrí opäť britskému zástupcovi, konkrétne šikovnému prúdovému lietadlu Hawker 400. Zákazníkov si údajne získava vysokou kvalitou a nízkou spotrebou, takže vás v tomto jete nezruinujú ani ďaleké výlety. Musí vám však stačiť maximálna rýchlosť 767 km/h. A dostávame sa k desiatemu najčastejšie používanému súkromnému lietadlu, ktorým je Bombardier Lear Jet 31A.

Je malé, no obratné a do výšky stúpa s takou razanciou, že si pri tom musí každý držať svoj pohár v ruke. A ten musí byť počas stúpania prázdny, inak by drahé šampanské mohlo pokojne skončiť na kožou čalúnenom strope jeho útulnej kabíny. Pri rýchlosti 851 km/h by to nemuselo byť dvakrát príjemné. Zdá sa teda, že svet súkromných lietadiel prežije. Či už je to pre zábavu, relax, alebo jednoducho nevyhnutnosť pri ceste za obchodom, súkromné luxusné lietadlá tvoria neoddeliteľnú súčasť „vozového“ parku najbohatších ľudí na svete. My ostatní im môžeme ticho závidieť, no na druhej strane, práve vďaka ich peniazom a neochvejnej chuti utrácať za slobodu na krídlach máme stále o čom snívať.

Autor: Václav LIPAVSKÝ
Foto: archív, internet