Diners Club Magazine

 

Upozorňujeme, že toto nebude veľmi veselé čítanie… Máme pre vás zoznam áut, ktorý vzbudzuje smiech cez slzy. Automobilky na nich prerobili stámilióny a v horšom prípade skrachovali.

Nedocenené Audi A2
Ak by sa vyrábalo dnes, bol by to šláger. Lenže Audi A2 absolútne predbehlo svoju dobu, takmer sa nepredávalo a značka na ňom prerobila horibilné sumy... Predstavili ho v roku 1997, o dva roky neskôr s ním išli do výroby, a keď ho po šiestich rokoch v tichosti stiahli, zastavilo sa počítadlo kusov na číslovke 176 377. Len pre porovnanie – za rovnaké obdobie predal Mercedes viac ako milión svojich Áčiek, ktoré predstavovali priamu konkurenciu. Pritom, ako sa ďalej dozviete, ani Áčko to nemalo ľahké… Vráťme sa však k Audi.

Na vine neúspechu bola najmä, na tú dobu nezmyselná cena, ktorá však zodpovedala tomu, aký revolučný bol model A2. Bol to prvý veľkosériový model s celohliníkovou karosériou a s trojvalcovým turbodieselom 1,2 TDI mal v kombinovanom režime ako prvé auto v Európe spotrebu pod tri litre na sto kilometrov. Detailne spracovaný interiér a kvalitné materiály sa skrátka vymykali tejto triede. Napriek tomu skončilo toto priekopnícke dobrodružstvo hlbokým mínusom. Konštruktéri sa však aspoň naučili dokonale spracovávať hliníkové karosérie a posunuli sa ďalej aj v oblasti turbodieselov.

Mercedes A na streche
Novinári ho prevrátili a zdesené matky ho začali húfne vracať. Kredit Mercedesu dostal na frak dovtedy nebývalým spôsobom. A zo stuttgartskej ZOO vtedy zrejme vysťahovali losy… Dovtedy poznali výraz „losí test” len Švédi, testovací piloti a pár motoristických novinárov. Vo Švédsku tento test používajú po celé desaťročia, najčastejšou prekážkou na ceste totiž býva práve los a zrážka s týmto párnokopytníkom má pre posádku auta vo väčšine prípadov ťažké následky. Lenže potom prišiel rok 1997 a novinár Robert Collin z časopisu Teknikens Värld prevrátil pri tomto teste nový Mercedes triedy A nabok. Fotky vzápätí obleteli celý svet. Mercedes reagoval zavedením stabilizačného systému ESP, ale každá mamička sa desila toho, že elektronika zlyhá a jej sa práve v strede Viedne postaví do cesty los. Skrátka, mnohí na inak vydarené Áčko pozerali cez prsty. Mercedes potom o pár rokov neskôr priznal, že podľa prieskumu prišiel týmto prešľapom o tridsať percent predaných áut, čo je v počte kusov číslo 300 000.

Žravá Škoda Fabia 1,2 HTP
Mal to byť Trhák, ale namiesto toho sa o tomto motore hovoria vtipy. Viete, čo znamená označenie HTP?

1. Hoď to do poľa.
2. H...o to pôjde.
3. Hádam to pôjde.
4. Hromada technických problémov.
5. horko-ťažko pridávam.

A to je len necelá desatina vtipov o tomto agregáte. Ten motor sa hodí len do mesta. Keď sa dostanete na diaľnicu, dostanete z neho stotridsiatku s vypätím všetkých síl a navyše s nutkavým pocitom, že ten motor vraždíte. Každé predbiehanie v rýchlosti nad 80 km/h sa podobá na rafi novanú samovraždu. A argument nízkej spotreby? O.K., dá sa s ním ísť za 5,2 l, ako to sľubuje škodovka, ale nesmie vás prekvapiť ani desať (!) litrov, keď budete chcieť íst rovnako rýchlo ako autá naokolo. Pozor, stále hovoríme o situácii, že ste v aute sám. Ak ste v auta viac než dvaja, je všetko ešte oveľa horšie!

NEWPAGE

Zavraždená Toyota Corolla
Predstavte si, že VW premenuje svoj Golf na Prima. Keď sa vám to zdá ako totálne šialenstvo, tak vedzte, že presne toto urobila v roku 2006 Toyota, keď Corollu premenovala na Auris.

Corolla je najspoľahlivejšie auto všetkých čias. Iba ste do nej naliali benzín alebo naftu, o nič iné ste sa nemuseli starať. Marketingová značka Corolla patrila v automobilovom svete k tomu najcennejšiemu. Samozrejme, veď mala za sebou deväť úspešných generácií a za štyridsať rokov sa jej vyrobilo tridsaťpäť miliónov!

A potom si niekto v Toyote asi povedal, že vstúpi do dejín a Corollu zarezali ako na pravej dedinskej zabíjačke. Miesto nej sa objavil Auris a v porovnaní s Corollou má predajnosť kožuchov uprostred leta. Corolla sa ďalej predáva na vybraných trhoch, ale len ako sedan a všetci sa pýtajú, kedy sa konečne v Toyote vrátia k ich najznámejšiemu modelu.

Uctievaný McLaren F1
Objektívne to bol dlho najlepší športiak na svete. Dlho držal množstvo rekordov a dodnes mu podľa mnohých patrí primát šoférsky najlepšieho auta všetkých čias. Napriek tomu to bol kolosálny prešľap a vďaka nemu skrachovala dobre zabehnutá fabrika… Miesto plánovaných 300 kusov ich vyrobili len niečo viac než sto. Už je to dlhých 21 rokov. V roku 1990 sa začali práce na superaute, ktoré prepísalo tabuľky. Karbónový superšportiak s netradičným trojmiestnym usporiadaním (vodič sedel uprostred kvôli optimálnemu rozloženiu hmotnosti) mal atmosférický dvanásťvalec 6,0 l od BMW s rodokmeňom z pretekov Le Mans.

Výkon 627 koní berie dych aj dnes a hmotnosť 1 140 kg je nedosiahnuteľný sen všetkých konštruktérov modernej doby. Nikto sa nemôže čudovať, že v roku 1998 Mac F1 dosiahol maximálnu rýchlosť 386,5 km/h a zapísal sa do tabuliek ako najrýchlejšie auto sveta. Neskôr ho prekonal superšportiak Veyron od Bugatti. McLaren F1 je aj naďalej jedným z najcennejších áut, ktoré si môžete kúpiť. Šialená cena, ktorá napokon zlomila krk automobilke, je ešte vyššia. Ak je nejaký kus práve na predaj, pripravte si okolo 3 miliónov eur.

Večne pokazené BMW 850i
Luxusné športové GT, pri ktorom vyzerali Talianski konkurenti ako symboly spoľahlivosti. Aj po rokoch vyzerá moderne. Jazda s ním je nádherná, radosť hltať kilometre. Karoséria navrhnutá Clausom Luthom má bezrámové okná a úplne absentuje C stĺpik, čo sú veci, ktoré frčia práve teraz. To sa však nedá povedať o vyklápacích svetlách, ktoré však zlepšujú aerodynamiku a maximálnu rýchlosť. Vedeli ste, že 850i dokáže po odstránení obmedzovača ísť až 340 km/h?! Auto bolo uvedené na trh v roku 1991 a bolo prešpikované modernými technológiami. Malo riaditeľnú zadnú nápravu, elektronicky ovládaný plyn a všetko v ňom bolo na elektrinu. Pozor, len v jednom svetlomete je spolu šesť žiaroviek…

Toto všetko však zároveň znamenalo aj množstvo potenciálnych problémov, ktoré na seba spravidla nenechali dlho čakať. Dvanásťvalec často vrčal na desať aj menej valcov, nefungovali benzínové pumpy, tlačidlá každého druhu odmietali poslušnosť, brzdové doštičky sa sypali na prach… Okrem toho sa spotreba pohybovala od štrnástich do dvadsaťosem litrov a nebolo výnimkou, že motor zobral dva litre oleja na tisíc kilometrov. Ešte stále sa vám tak páči?

Automobilka TVR
Aj keď už bola malá anglická automobilka nad priepasťou, všetci sa na jej autá pozerali s rešpektom. Sagaris, Tamora, Tuscan... Beštie stavané na kolene, ktoré si mohli dovoliť šoférovať len vodiči s obrovskými skúsenosťami. Nikdy sa nedokázali vyrovnať naozajstným ikonám, napriek tomu si udržiavali veľký rešpekt. Potom však prišiel rok 2004 a… Firmu TVR kúpil za 15 miliónov libier dvadsaťštyriročný Rus Nikolaj Smolenskij, ktorý vzápätí predstavil svetu svoje veľké plány. Predstavil nový Sagaris so štvorlitrovým šesťvalcom Speed Six, ale auto bolo nedotiahnuté a veľmi nefungovalo. Mnoho predaných áut bolo vrátených, zákazky ubúdali a produkcia sa v roku 2006 znížila z dvanástich áut týždenne na skromné tri kusy. TVR začalo prepúšťať a vedenie si vymyslelo, že by sa karosérie mohli vyrábať v Turíne. Smolenskij rozdelil TVR do viacerých fi riem, v decembri 2006 rezignoval na funkciu riaditeľa a na Štedrý deň dostala fi rma smutný darček – nútenú správu. Komédia pokračovala – v následnej dražbe si ju opäť kúpil Smolenskij a o týždeň oznámil, že fi rmu chce predať. To bola posledná správa o TVR – automobilke, ktorá mala veľký rešpekt…

 

 

Auto: Jan Červenka
Foto: ISIFA, iStockphoto, Shutterstock, internet