Diners Club Magazine
Sú situácie, v ktorých sa ocitnete, ani neviete ako a kedy. Breviár manažéra, ktorý sa pohybuje vo svete biznisu a osobných kontaktov, je návodom, ako predísť akémukoľvek problému. Reč kvetov dnes už nie je taká zložitá ako kedysi, keď sa zaslaním určitého druhu kvetov dali dokonca dohovoriť tajné stretnutia.

Dodnes sú však obľúbeným prostriedkom na vyjadrenie emócií a, samozrejme, vždy vítaným darom. V protiklade k minulosti sú dnes vhodné aj pre pánov. Nie vždy je každému jasné, ako sa vlastne majú kvety odovzdávať.

Viete správne odovzdať kvety?

Často je to zložitejšie, než by ste si mysleli. Ak ste pozvaní ako pár, kvety odovzdáva hostiteľke muž. Kyticu, samozrejme, vybalíte z papiera ešte predtým. Papier necháte v aute alebo sa nenápadne spýtate, kde ho môžete odložiť. Priehľadnú fóliu odstraňovať nemusíte. Kyticu odovzdáte pri príchode hostiteľovi (hostiteľke) osobne iba vtedy, ak je počet hostí ešte prehľadný. Teda nikdy na veľkých podujatiach a recepciách! V takom prípade odovzdáte kyticu personálu, ktorý vás bude pravdepodobne uvádzať, prípadne v šatni. Ku kytici priložíte vizitku, aby hostiteľ vedel, komu za ňu vďačí. Keď hostiteľ pozýva do reštaurácie, mali by ste svoj kvetinový dar zaslať predtým alebo potom na jeho súkromnú adresu.

Ak by ste boli pozvaní ako čestní hostia, kvetinový dar nedávate. Kvety v kvetináčoch, kaktusy alebo bonsaje nie sú vhodné ako kvetinový dar, a to ani medzi priateľmi. Darovať ich môžete vtedy, ak je o niekom známe, že je ich zberateľ, alebo si ich výslovne želá. Dodnes sa na hlasné kýchnutie považuje za slušné zaželať „na zdravie!“, aj keď kýchanie býva skôr predzvesťou, že so zdravím nie je niečo v poriadku. V rodinnom a súkromnom prostredí niet dôvod, prečo nepopriať zdravie a vyjadriť tak súčasne úctu najmä starším ľuďom, z ktorých mnohí si tento prejav rešpektu vyžadujú. Biznis etiketa však hovorí, že ak niekto vo vašom okolí na pracovisku, na obchodnom rokovaní alebo pri inej ofi ciálnej príležitosti kýchne, želanie „na zdravie!“ by ste si mali odpustiť. Nemusíte mať obavy, že sa zachováte nezdvorilo alebo neslušne.

Prečo? Počet alergikov, žiaľ, neustále rastie. Ich utrpenie sa často prejavuje celou sériou kýchnutí. V takomto prípade by mohlo vaše „na zdravie!“ dostať ironickú príchuť. Nezriedka má kýchajúci pocit, že vyrušuje, napríklad na konferenciách alebo pri

Kýchnutie treba prepočuť

oficiálnych príležitostiach. Tento efekt sa želaním „na zdravie!“ ešte zosilní. A čo je najdôležitejšie, pravidlá slušnosti prikazujú, že nedobrovoľné telesné pazvuky treba zásadne taktne prepočuť a ponechať bez komentára! Na zakašľanie nejestvuje odpoveď, rovnako ani na škŕkanie v žalúdku; zaželali by ste niekomu napríklad „prijemné trávenie“?

Drobnosti s veľkým účinkom

V biznise je oblečenie a všeobecne vonkajší vzhľad – teda business outfi t – dôležitým kritériom na hodnotenie obchodného partnera. Niekedy aj strohé manažérske oblečenie mužov môžu pomôcť spestriť doplnky, ktoré však musia byť správne zvolené. Pri šperkoch sa odporúča zdržanlivosť, na rozdiel od ženských kolegýň ich výpočet sa začína náramkovými hodinkami a končí obrúčkou, prípadne ešte ďalším, napríklad pečatným prsteňom. Musí však ladiť materiál: Zlato a striebro sa k sebe nehodia, naproti tomu biele zlato a platina áno. Mimochodom, manžetové gombíky sa do kategórie šperkov nezaraďujú. Ako doplnok číslo jeden sú ešte vždy hodnotné náramkové hodinky. Tvar, farba, materiál a typ by však mali byť seriózne, nie príliš športové. Kožený remienok by sa mal hodiť k iným koženým doplnkom, ako sú aktovka, topánky alebo opasok.

Kovový náramok by mal harmonizovať s prsteňmi a manžetovými gombíkmi. Okuliare môžu výrazne podčiarknuť štýl a osobnosť manažéra. Jemnejšie vyžarovanie sa dosiahne guľatou obrubou a teplými hnedými tónmi rámu. Hranaté okuliare zasa emitujú dominanciu a autoritu. Pri všetkých okuliaroch platí: Čím je tvar jednoduchší, tým ich majiteľ pôsobí racionálnejšie. Pri aktovkách či kufríkoch sa uprednostňuje tmavá koža, hnedá alebo čierna, v ideálnom prípade by mala ladiť s topánkami. Pri výbere veľkosti si v aktovke naplánujte dostatok miesta.

Prepchaná aktovka vyzerá rovnako nemožne, ako o dve čísla menší oblek. Pre biznis sú vhodné svieže, klasicky ušľachtilé kreácie parfumov s esenciami tráv, listov a rastlín. Menej však znamená viac a oblak vône by nemal siahať ďalej, než na dĺžku ruky. Často stačí aj dobrá voda po holení, kombinovaná s dezodorantom.

Text: Tomáš BOREC st.
Foto: archív